Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 1 juli, 2010

Purésoppa av ärter

Tro det om du vill, men den här soppan är inte inspirerad av kronprinsessan Victorias bröllopsmiddag för den soppan var kall till skillnad från min. De gröna ärterna i sina skidor äter jag upp färska som de är men jag hade några potatisar som jag vill använda upp undan nypotatisen och de passar bra i purésoppa.

För tre hungriga eller för fyra som förrätt använde jag:

1 gul lök

1 vitlöksklyfta

(oliv)olja

4 dl vatten eller buljong

1 dl vispgrädde

3 stora potatisar i bitar, mina var idag kokta men råa potatisar kan skäras i bitar så kokar de snabbt

400g frysta ärter (2 normalstora påsar)

½ burk mascarpone (vilken färskost som hellst går bra eller så kan den utelämnas)

färska örter, i det här fallet var det gräslök men också andra smakar bra

salt

peppar

(några räkor smakar bra till)

Löken och vitlöken hackade jag och fräste i olja tills den blev genomskinlig. Jag hällde i vattnet och grädden och lät spadet koka upp innan jag lade i ärterna och potatisen. Både den kokta potatisen och ärterna behövde koka i bara några minuter men rå potatis i små bitar går också bra att använda, men då får den gärna läggas i en stund före ärterna. Efter kanske fyra minuter puréade jag soppan slät med stavmixer och blandade i mascarponen och klippte i örterna. Jag saltade och pepperade och kände efter med soppsleven om jag ville hälla i mer vätska. Så var det färdigt — snabbt, enkelt och gott! Dessutom är sannolikheten rätt stor att jag har så gott som alla ingredienser hemma också om skåpen känns gapande tomma.

Read Full Post »