Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 1 december, 2010

‘Mina unga vänner har ni aldrig ätit en maräng? Ni vet hur det är: så snart man börjar tugga på en maräng, så sjunker den ihop, så att det knappast blir något kvar. Bara lite luft.’

[…]

‘Men förlåt, herr Sventon’, sa herr Piccard och viftade ivrigt med handen. ‘En maräng får absolut inte bestå av bara luft. Jag försäkrar, våra maränger här…’

ur Ture Sventon i Paris av Åke Holmberg

Maränger är egentligen min kompis Lenas specialområde där jag säkert inte borde göra intrång, men när jag i mitt ihärdiga glasslagande började ha ett överflöd av äggvitor i små burkar och pytsar och askar i kylen måste något göras. Detta något var maränger nästan lika goda som dem jag tänker mig att herr Piccard skulle bjuda på på sin hotellrestaurang: frasiga utanpå med ett oemotståndligt och lite segt innanmäte.

Till 21 st maränger använde jag:

3 äggvitor

1 knapp dl strösocker

1½ dl florsocker

Först satte jag ugnen på ca 110°C.

Äggvitorna lär ska var rumstempererade för att marängerna ska bli bra och helst ska skålen inte vara av plast så jag hällde mina äggvitor i min stora degbunke i rostfritt stål och började vispa. Jag använder en vispdel till min stavmixer som varken är särskilt kraftig eller snabb men det har fungerat bra.

När äggvitorna var fluffiga som vänligt stämda moln och bildade spetsar och uddar när jag drog upp vispen hällde jag i strösockret lite i taget och vispade mellan varven. Sockret gjorde marängsmeten tjockare och glansigare och när allt strösocker var med hällde jag florsockret i min sikt och lät det snöa över smeten. Ungefär fyra gånger medan jag siktade i florsockret tog jag paus och rörde försiktigt om i bunken.

På två bakplåtspappersklädda plåtar droppade jag med hjälp av två matskedar ut smeten och stack in plåtarna i ugnen. Om sanningen ska fram har jag inte en enda bakplåt så jag använde en långpanna och ett galler men idén är den samma. Min konventionella elugn utan fläkt är inte direkt gjord för att grädda två plåtar i samtidigt men det gick, speciellt om jag ibland flyttade om plåtarna. Efter en dryg timme var marängerna färdiga.

Lufttätt uppbevarade lär maränger ska hålla i ett par veckor.

Read Full Post »